Freitag, 9. Februar 2007

face the past 2 know



kostenloser Counter





kostenloser Counter


who khanes? Who quotes whom?

“'There may be some people who kill themselves,' wrote Al Alvarez in The Savage God, his classic 1971 study of suicide, 'in order to achieve a calm and control they never find in life.' He went on to claim that for poet Sylvia Plath, a personal friend who'd committed suicide in 1963, it was a desperate way out of a corner she had boxed herself into.

The case of Sarah Kane, the 28-year-old playwright who hanged herself on 20 February 1999, inevitably recalls Plath. Once again, here was a precocious but self-destructive young talent whose death changed the way we look at her work.

Kane's short career began in January 1995, with Blasted, a shocking play whose raw language and powerful images of rape, eye-gouging and cannibalism provoked critical outrage. The Daily Mail denounced the play as 'this disgusting feast of filth', the Sunday Telegraph fulminated against its 'gratuitous welter of carnage' and the Spectator called it 'a sordid little travesty of a play'.

But if Blasted shocked because of its explicit sex and violence, it was also disturbing because of its innovative structure: after a naturalistic first half, Kane exploded theatrical convention by making the second part richly symbolic and earily nightmarish.

In her subsequent plays - Phaedra's Love (1996), Cleansed (1998) and Crave (1998) - Kane developed a characteristic mix of extreme emotional content and theatrical innovation. Although her savagery attracted more attention than her tenderness, Kane's special talent lay in taking apart theatrical structure. In Crave, for example, the four characters have no names and most of their speeches could be addressed to any of the other characters on stage.

Since her death, an enormous amount of interest has been generated by rumours that her last play, 4.48 Psychosis, which is now being produced by the Royal Court in London, tackles the subject of suicidal depression.” from Sarah Kane by Aleks Sierz

Und der 18.? Wichtig? Zwischen Wochen darauf und morgen stehen Buchstaben im Kalender SO und Ziffern 36. Berlinale in Berlin. Thinking of you...

“Nur irgendwie klappt das nicht durchgehend. Noch vor ein paar Wochen war alles kein Problem. Wir waren uns einig. Du magst mich, ich mag dich. Wir haben viel Spaß miteinander. Da hat mein Köpfchen auch keine Anstalten gemacht, sich auch nur annähernd irgendetwas mit dir auszumalen. Ich hatte mein Leben zwischen deinen unregelmäßig regelmäßigen Anrufen absolut im Griff. Du warst so was wie ein Bonbon. Ein kleines Schmankerl. Es war nett. Doch irgendwann, ganz unverhofft zwischen einem rotweinträchtigen Abend und dem Frühstück beim Italiener um die Ecke, glaube ich mich vage an diesen einen Moment zu erinnern.

Draußen regnete es, es sollte mittlerweile eigentlich hell sein, war es aber nicht so recht. Du standest auf um mit deinem kleinen Hund raus zu gehen. Gabst dir die größte Mühe mich nicht zu wecken. Natürlich war ich wach, habe auch sonst selten tief neben dir geschlafen. Die Tür fiel ins Schloss, ich hörte deine Schritte im Treppenhaus, ging zum Fenster und sah dir nach. Ich liebe es so, in deiner Wohnung am Fenster zu stehen und auf die Straße zu blicken. Wieder deine Schritte im Treppenhaus. Schnell ins Bett, Decke über den Kopf, ein Bein raus, schön breit machen. ...“ aus NEON


Keine Kommentare: